Παρασκευή 27 Μαρτίου 2020

ΣΤ' Τάξη...Από μακριά...Ασκήσεις Γλώσσας: Μονόπτωτα, δίπτωτα ρήματα, βουλητικές-τελικές προτάσεις...

edu4u - Τα 100 συνηθέστερα γραμματικά και εκφραστικάν λάθη στη ...

ΣΤ τάξη..Από μακριά…
Γραμματικές  Ασκήσεις (Μονόπτωτα-Δίπτωτα ρήματα, βουλητικές/τελικές προτάσεις)

1)      Να βρείτε και να υπογραμμίσετε τους  κύριους όρους  των προτάσεων:
  Η  Αθανασία  μαγείρεψε.
  Ο  Γιάννης  πρόσφερε  λεμονάδα στον παππού του.
  Αισθάνεται ευτυχισμένος.
  Η  κατάσταση έχει γίνει κουραστική.
  Μου ζήτησαν  ειδική άδεια.
  Η απόφαση  ήταν να μείνουμε σπίτι.
  Μας  ζήτησαν υπομονή και υπευθυνότητα.
  Οι υπεύθυνοι  προβληματίζονται  μήπως  βγούμε έξω.
 Η γιαγιά έπλεξε πουλόβερ  της  Βικτωρίας.

2)      Να υπογραμμίσετε τα ρήματα των προτάσεων και να τα ξεχωρίσεις  σε μεταβατικά,
αμετάβατα  ή  συνδετικά.
 Ο οδηγός  στάθηκε τυχερός.
 Η γιαγιά συνήθως πλέκει.
  Οι φίλοι μου περιεργάζονται το νέο μοντέλο του αυτοκινήτου.
  Κάποιος  χτυπάει την πόρτα μας.
 Οι  αδερφές μου παίζουν κυνηγητό.
 Η δικαιολογία θεωρήθηκε ψεύτικη.

3)       Να αναγνωρίσετε το είδος των υπογραμμισμένων προσδιορισμών:
  Το Πάσχα, φέτος, δεν θα πάμε στο χωριό.  (……………………) (……………………….)
  Κάθε Κυριακή  χουζουρεύω  λίγο παραπάνω.  (……………………)
  Θα τους χαιρετήσω, όταν τους  συναντήσω.  (…………………………………………..)
  Ραντεβού του Ευαγγελισμού, στην πλατεία Καλογήρων. (…………………….)(…………………………..)
  Μερικές φορές πηγαίνουμε για περπάτημα  πάνω στον Υμηττό.
     (……………………………….) (……………………………..)

4)        Να χωρίσετε τα μεταβατικά ρήματα των παρακάτω προτάσεων σε μονόπτωτα και  δίπτωτα.   
 ᴥ Ο Θοδωρής μου χάρισε ένα  υπέροχο βιβλίο.
 ᴥ Οι γονείς  μου με φροντίζουν καθημερινά.
  Στη γιορτή μου πήρα πολλά, μυρωδάτα τριαντάφυλλα.
  Η αδερφούλα μου μού τραγούδησε ένα τραγούδι.
  Η νοσοκόμα του περιποιήθηκε την πληγή .
  Ο κύριος Γιάννης μαθαίνει τον Παύλο ποδόσφαιρο.
  Ο πυροσβέστης κατέβασε τη γάτα από το δέντρο.
  Το ασθενοφόρο μετέφερε την τραυματία στο νοσοκομείο. 
  Ο γιατρός  μου μού σύστησε καθημερινή άσκηση. 

Μονόπτωτα ρήματα
Δίπτωτα ρήματα














5)        Να υπογραμμίσετε  τις  εξαρτημένες προτάσεις που εισάγονται με το ‘’να’’ και να
αναγνωρίσετε το είδος τους  (τελικές ή βουλητικές):

«Δίκιο έχεις, αλλά τουλάχιστον εγώ πληρώνομαι για να είμαι  εδώ. Ενώ, αντίθετα, εσύ έχεις μπει στο γύψο».  Ο γιατρός έπιασε το βλέμμα του Ρόμπιν και του έκλεισε το μάτι πάνω από το κεφάλι του αρρώστου του. Ο Ρόμπιν του έκλεισε  κι εκείνος το μάτι  κι ένιωσε να του φτιάχνει  λίγο η διάθεση.
«Θα είμαι έξω για τα γενέθλιά μου;» τον ρώτησε το αγόρι .
«Όλοι εδώ μέσα να φύγετε θέλετε!» του είπε ο γιατρός . «Ευτυχώς που εγώ είμαι σκληρό καρύδι και δεν χαμπαριάζω από κάτι τέτοια!  Και πότε, παρακαλώ, είναι τα γενέθλιά σου;»
«Στις δέκα Ιουνίου» του απάντησε ο γείτονας του Ρόμπιν . «Και θα μου αγοράσουν κι ένα σκέιτμπορντ  για δώρο.»
«Δεν ξέρω γιατί κάθομαι και σκάω! φώναξε ο γιατρός. « Θα έπρεπε να ήμουν χασάπης! Θα κέρδιζα περισσότερη ικανοποίηση από τη δουλειά μου!»
…Το σκυλί τής έριξε μια στοχαστική ματιά και  ύστερα  άρχισε να τραβά με τα δόντια του μια από τις κάλτσες, για να τη βγάλει. Όταν ο Ρόμπιν έσκυψε να τη βοηθήσει , εκείνος άρχισε να  σηκώνει γεμάτος ευγνωμοσύνη  το ένα καλτσοφορεμένο πόδι μετά το άλλο, ώσπου να του τις βγάλει  όλες ο Ρόμπιν.
« Έι! Σταμάτα!» του φώναξε η Μπίνυ. «Δεν έχουν στεγνώσει ακόμα τα χρώματα!»


6)      Στις παρακάτω μεταφορικές εκφράσεις, να γράψετε την κυριολεκτική τους σημασία:
  Πέταξα από τη χαρά μου όταν τον άκουσα.
……………………………………………………………………………………………………………
  Από τότε η Γιαννιώ  ζει μια τραγωδία.
……………………………………………………………………………………………………………
→ Η ζωή έχει γυρίσματα.
…………………………………………………………………………………………………………….

Ετικέτες

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα